Börzsönyi Vártúra: Nógrádi Vár, Drégely Vára

Ellátogatunk a Börzsöny két híres várának romjaihoz: Drégely várához és a Nógrádi várhoz.

A Börzsöny északi részén, Drégelypalánk és Nagyoroszi községektől egyforma távolságra, a zöldellő hegyek egyik 444 méter magas sziklacsúcsán emelkedik Drégely vára. Több irányból is megközelíthető. Mi Drégelypalánk felől indulunk elfoglalni a várat, amely ma a Nemzeti Örökség része.

Kényelmes sétával, sok megállóval jutottunk fel Drégely várának romjaihoz. Útközben megismertük a Börzsöny múltját és jelenét, megcsodáltuk földtani értékeit, valamint megfigyeltük növény-, és állatvilágát.

A meredek, vulkanikus kúpra épült Drégely Vára - dacolva az idővel - feltárta előttünk a régmúlt történelmi eseményeit. Itt vívták a török háborúk egyik legdrámaiabb csatáját. Falai közül pedig gyönyörű kilátás nyílt a Börzsönyre és az Ipoly völgyére. Megpihenünk a vár falai között élő fák árnyékában, hogy mindenki élvezhesse a friss levegőt és a pazar kilátást.

A Vár romjának egyik falában egy titkos rekeszre bukkantunk és az ide rejtett könyvecskébe - saját kezünkkel - írt szöveggel üzentünk a többi kirándulónak.

A hegyről leérve tovább folytatódott utazásunk a Börzsöny keleti lábánál elterülő településre, mely Nógrád megye névadója. Az egykori Felvidék felé vezető út mentén álló Nógrádi vár, hajdani végvár romjait tekintettük meg, melyek a falut vigyázó vulkáni kúp tetején állnak.

A megmaradt romokból úgy ítéltük meg, hogy a vár valaha igen nagy kiterjedésű lehetett. Az Öreg-torony egy kis darabja még mindig magasan állt és a félkör alakú barbakán maradványa is jellegzetes, mely egykor a belső vár védelmét szolgálta. A várból szép kilátás nyílt a Börzsönyre és a környező vidékre.

A hazafelé vezető út Vácon át vezetett, itt tettünk egy rövid sétát és kipillantottunk a Dunapartra is.

Csesznek vára

Zirctől nem messze, Cseszneken áll a Bakony legromantikusabb középkori lovagvára. A romjaiban is lenyűgöző erődítményben forgatták 1947-ben a Valahol Európában című film külső jeleneteit.